Detur.fi

Matkailualan tie takaisin normaaliin on osoittautunut odotettua pidemmäksi ja vaikeammaksi. Aurinkolomien markkinat eivät ole elpyneet siten, kuin aiemmin on arvioitu. Pandemian luoma varjo ei ole kokonaan poistunut ja Ukrainan sota on vaikuttanut matkustushaluihin; matkustamiseen halukkaita tai kykeneviä on ollut aikaisempaa ja arvioitua vähemmän. Tämä on vähentänyt potentiaalista asiakaskuntaa ja samalla ajanut matkojen hinnat alhaiselle tasolle myös sesonkiaikana. Käyttökustannuksien kasvu sekä lentopetrolin hinnan vaikeasti arvioitavissa oleva hintakehitys on johtanut tilanteeseen, että yrityksen johto on joutunut toteamaan, etteivät uudelleenjärjestelyt, pääomapohjan vahvistaminen tai vaihtoehtoisesti myynnin jatkaminen ole enää mielekästä. Joudumme valitettavasti ilmoittamaan, että Detur on pakotettu hakeutumaan konkurssiin.

Peruutettujen matkojen maksujen palautus

Ne matkustajat, joiden matkat peruutetaan tai joiden matka on jo peruutettu, voivat saada maksetun summan palautuksen, mikäli maksu on tehty luottokortilla, nopeimmin riitauttamalla summa pankin tai luottoyhtiön kanssa, mikä on yleensä lyhyempi reitti ja nopein käsittelyaika saada palautus.

Matkustajat voivat myös hakea korvausta Ruotsissa Kammarkollegietissa olevan vakuuden kautta tai jättämällä hakemuksensa konkurssipesän hoitajalle. Prosessi ja käsittelyaika on tällöin yleensä pidempi. Kammarkollegiet ilmoittaa tällä hetkellä verkkosivuillaan, että heillä on ”paljon työruuhkaa ja käsittelyaika on siksi normaalia pidempi, tällä hetkellä noin 4-6 kuukautta".

Miten tähän tilanteeseen on päädytty

Detur siirtyi uusien omistajien haltuun vuoden 2020 lopulla tarkoituksena varmistaa yritykselle ja sen työntekijöille valoisa tulevaisuus. Työt toiminnan tehostamiseksi ja organisaation uudistamiseksi aloitettiin tuolloin välittömästi. Pandemian matkustusrajoitusten päätyttyä yritys pystyikin jatkamaan heti toimintaansa ja tarjoamaan jälleen edullisia ja laadukkaita aurinkolomia.

Matkailualan ja yrityksen kohtaamien vaikeuksien ja haasteiden vuoksi päätimme aiemmin keskeyttää matkat loppuvuodelle 2022 ja toteuttaa lisää organisaatiomuutoksia sekä lisätä pääomaa tai vaihtoehtoisesti hankkia uusia omistajia - ja jatkaa toimintaa vuonna 2023. Valitettavasti pankki- ja luottokorttiyritykset päättivät pidättää maksuja ja koska suurin osa maksuliikenteestä hoidettiin näillä maksuvälineillä, likviditeettitilanne kärjistyi nopeasti eikä jatkotoimintaan suunniteltuihin toimenpiteisiin jäänyt niiden vaatimaa aikaa.

Tämän päätöksen tekeminen on ollut erittäin raskasta ja vaikeaa, ja olemme todella pahoillamme tästä aiheutuvasta vaivasta. Ei ainoastaan asiakkaillemme, jotka ovat varautuneet pääsemään kauan odotetulle aurinkolomalle, vaan myös koko henkilökunnallemme, joka on tehnyt niin kovasti töitä Deturille ja joilla on nyt edessään epävarma tulevaisuus.

Detur