Detur facebook
Puhelin varaukset

(09) 68 99 88 77


Arkisin klo 9-20 

Lauantaina ja sunnuntaina klo 10-16


Majoituspalveluista

Hotellin ja huoneistohotellin palveluista

Hotellihuone

Hotellissa on yleensä yksi huone, joka on tarkoitettu kahdelle hengelle. Huoneessa on joko kaksi erillistä tai yksi kahden hengen vuode. Hotellihuoneissa ei ole keittomahdollisuutta. Omien ruokien ja juomien vieminen hotellin ulkopuolelta hotellihuoneeseen on kielletty. Mikäli huoneessa on minibaari, niin se on tarkoitettu vain hotellin omia maksullisia juomia varten ja siellä ei voi säilyttää omia ostoksia. Useimmissa hotellihuoneissa on televisio, mutta suomenkielistä tekstitystä ei ole. Satelliittitelevisiosta olemme maininneet erikseen. Avaimia on vain yksi huonetta/huoneistoa kohden. Osassa hotelleja ilmastointilaitteen (jäähdytys ja lämmitys) käyttö on lisämaksullinen palvelu, joka tilataan ja maksetaan suoraan hotellin vastaanottoon. Kanariansaarilla yleisesti huoneissa oleva laite on vain viilentämiseen, ei lämmittämiseen. Yhden hengen huoneita on rajoitetusti ja ne saattavat olla melko pieniä ja yhden hengen huoneesta perittävästä lisämaksusta huolimatta, varustelultaan vaatimattomampia kuin normaalit kahden hengen huoneet. Siivouksesta lisätietoa alla.

Huoneisto

Huoneistohotelleissa huoneistot ovat joko yksiöitä/studioita (yhdistetty makuu- ja olohuone) tai 1-2 makuuhuoneen huoneistoja, joissa on erillinen olohuone. Huoneistoissa ilmastointi (jäähdytys ja lämmitys) on lisämaksullinen palvelu, joka tilataan ja maksetaan suoraan hotellin vastaanottoon. Huoneistoissa on keittomahdollisuus, joka on yleisesti olohuoneessa oleva keittonurkkaus/-syvennys. Vakiovarusteena on peruskeittiövarustus: ruokailuvälineitä ja -astioita huoneiston henkilömäärän mukaisesti, jääkaappi sekä 1-2 keittolevyä (yleensä ei uunia). Siivous ja liinavaatteiden vaihto tehdään useimmiten kerran tai kaksi viikossa. Tiskaaminen ja yleensä myös roskien poisvienti kuuluu huoneiston asukkaalle. Pesuaineet ja -välineet eivät kuulu varustukseen. Toilettitarvikkeiden määrissä on huoneistokohtaisia rajoituksia ja wc-paperia on yleensä huoneistoon saavuttaessa yksi rulla ja lisärullat ostetaan itse. Huoneistojen kuvauksissa olemme maininneet matkan lähimpään mini- tai supermarkettiin. Huoneistohotelleissa on usein rajoitetummat ravintola- ja muut palvelut kuin normaaleissa hotelleissa. Avaimia on vain yksi huoneistoa kohden. Siivouksesta lisätietoa alla.

Siivouksesta

Huoneet siivotaan usein, mutta ei aina päivittäin. Keskitason hotelleissa ja sitä vaatimattomimmissa hotelleissa siivous sisältyy yleensä kaksi kertaa viikossa. Lakanoiden ja pyyhkeiden vaihto on vähintään kerran viikossa. Astioiden tiskaaminen ei sisälly huonesiivoojan tehtäviin. Määrittelemätön matka ei sisällä siivousta lomaviikon aikana. Siivous ei yleensä ole samaa laatua, johon voit olla tottunut kotimaassa. Mikäli siivoukseen liittyen on huomauttamista tai kysyttävää, ota yhteyttä hotellin vastaanottoon tai oppaisiin oleskelun aikana, jotta virhe voidaan korjata ja saat nauttia lomastasi ongelmitta.

Lisävuode

Joihinkin hotellihuoneisiin ja huoneistoihin on mahdollista saada yksi tai useampi lisävuode aikuiselle tai lapselle. Mahdollisten lisävuoteiden määrästä on maininta hotellikuvauksessa ja alennukset ovat hinnastossamme kunkin hotellin kohdalla erikseen. Lisävuode on tavallisesti kannettava ns. retkisänky tai se voidaan sijata myös olohuoneen sohvasta.

Vesi, peseytyminen, WC

Emme suosittele vesijohtoveden juontia emmekä sen käyttöä hampaiden pesuun erilaisen bakteerikannan vuoksi. Etenkin lämpimän veden jakelussa saattaa olla säännöstelyä. Hotelleissa, joissa vesi lämmitetään aurinkokennoilla, lämmin vesi saattaa loppua kesken pilvisinä päivinä tai suihkun käytön ruuhka-aikoina. Katkoksia sähkön, lämmön tai vedenjakelussa saattaa ilmetä muutenkin. Viemäröinnin rakenteen vuoksi ja tukkeutumisen estämiseksi on joissakin paikoissa varattu WC-istuimen viereen erillinen roska-astia käytetylle wc-paperille. Tässä asiassa ei kannata kainostella vaan toimia maassa maan tavalla.

Huoneiden luovutus ja huonejako

Huonevuorokausi alkaa kansainvälisen käytännön mukaan n. klo 14/15 ja päättyy klo 11/12. Myös ateriapaketit (esim. All Inclusive) päättyvät huonevuorokauden päättyessä. Varaudu siis siihen, että huone tulee luovuttaa puoleenpäivään mennessä, vaikka kuljetus paluulennolle lähtisi hotellilta vasta myöhemmin illalla. Vastaavasti voit joutua odottamaan huoneen saamista jos huonevuorokausi ei ole alkanut. Mikäli et kirjoittaudu hotelliin tai ilmoittaudu oppaalle tulopäivänä, ei huonetta voida taata. Huonejako tapahtuu kohteessa, emmekä voi vaikuttaa siihen Suomesta käsin. Hotellit pyrkivät luovuttamaan eritasoiset huoneet tasapuolisesti eri matkanjärjestäjien kesken eikä Deturilla ole käytössä vakiohuoneita. Tästä johtuen voimme ottaa vastaan majoituksia koskevia toiveita ja välittää ne kohteeseen, mutta emme voi taata niiden toteutumista. Merinäköalahuoneet ovat eri hintaisia kuin normaalit huoneet, joten niiden osalta emme kirjaa toiveita varaukselle. Hotellivalikoimassamme on joukko hotelleja, joista voit varata lisämaksusta merinäköalahuoneen.

Yleistä

Hotellin henkilökunta osaa harvoin suomea, joskus englantikin tuottaa vaikeuksia. Vilkkaimman sesongin ulkopuolella kaikkia esiteltyjä palveluja ei välttämättä ole tarjolla. Esim. uima-altaat, terassit, vapaa-ajan toiminnot vaihtelevat hotellin päätösten mukaan. Hotellikuntosalin välineistö voi olla suomalaisen mittapuun mukaan vaatimaton. Mikäli käytät pyörätuolia, tarkista toimistostamme soveltuuko hotelli ja hotellin alue pyörätuolilla liikkumiseen. Hyönteisiä lomakohteessa on aivan kuten kotimaassakin ja mm. hyttysiin on syytä varautua kaikkialla. Lämpimien maiden olosuhteisiin kuuluvat hotellin luokituksesta riippumatta myös mm. erilaiset kovakuoriaiset ja torakat, jotka ovat sinänsä harmittomia. Mikäli hyönteisten runsaus alkaa kiusata liikaa, voit pyytää hotellin henkilökuntaa myrkyttämään huone poissaollessasi. Kaikissa hotelleissa huoneiden koot ja sijainnit vaihtelevat, ne voivat olla pienehköjä tai esim. kaappitilaa saattaa olla vähänlaisesti. Ellei vaateripustimia ole varattu riittävästi, tarvitset toisen tyynyn tms. niin kerro tarpeista oman huoneesi siivoojalle tai hotellivastaanottoon - usein ymmärrys syntyy pelkällä elekielellä ja hyvällä tahdolla, vaikka yhteistä puhekieltä ei olisikaan. Ja muista että voit pyytää apua Deturin oppaalta, kun ongelmia ilmenee. Näin ongelma saadaan hoidettua lomasi aikana ja voit jatkaa lomailua hyvillä mielin.

Majoituskohteiden esittelystä

Osa valokuvista on otettu laajakuvakameralla ja tästä syystä saattaa osa uima-altaista tai huoneista näyttää suuremmilta kuin ne itse asiassa ovat. Yleensä hotelleissa on useita erityylisiä huoneita, joten huone ei välttämättä ole samannäköinen kuin valokuvassa eikä kuvassa esitetty maisema sama kuin sinun huoneessasi. Lisämaksulliset palvelut kuten pesula-, huonepalvelu on mainittu erikseen majoituskohteen kuvauksessa esim. € -merkillä. Hotellien langaton nettiyhteys ei  yleisesti vastaa kohteissamme sitä, mitä olemme kotimaassa tottuneet odottamaan. Yhteys voi olla hidas ja katkeileva tai jopa poikki tunneista päiviin. Myös sesongin aikana hotellien palveluvalikoima saattaa vaihdella, esimerkiksi ulkopalvelut ovat käytössä sään mukaan ja aukiolevien ravintoloiden määrä riippuu hotellissa majoittuvien vieraiden määrästä. Emme vastaa hotellien omien tai muiden kolmansien osapuolien nettisivujen sisällöstä.

Verkkosivuillamme olevat videot ja kuvat hotellista voivat olla myös edelliseltä kaudelta, joten esimerkiksi seinien värit, tekstiilit ja huonekalut voivat poiketa siitä, mitä hotellissa on käytössä kuluvana kautena. Myös hotellin välittömässä läheisyydessä on voinut tapahtua kuvanottohetken/videoinnin jälkeen muutoksia.