Detur facebook
Puhelin varaukset

(09) 68 99 88 77


Arkisin klo 9-20 

Lauantaina ja sunnuntaina klo 10-16


Matkatavaravahingot

Ohjeita matkatavaravahinkoilmoituksen tekemiseen

Kaikki lentoyhtiöt edellyttävät, että lennoilla vahingoittuneen tai viivästyneen/kadonneen matkatavaran korvaushakemus osoitetaan suoraan heille. Ulkomaisille lentoyhtiöille Corendon, Small Planet, Nouvelair jne. hakemus tulee tehdä englanniksi.

Jokainen lentoyhtiö edellyttää tulohallissa lentoyhtiön edustajan kanssa täytettyä PIR-raporttia (Property Irregularity Report). Korvaushakemus tulee tehdä pääsääntöisesti seitsemän (7) päivän sisällä vahinkoilmoituksen tekemisestä. Korvaushakemuksen käsittely lentoyhtiössä saattaa kestää jopa 8 viikkoa. Toimitustavaksi suosittelemme kirjepostin sijasta sähköpostia ja telefaxia, erityisesti ulkomaille. Lisäksi kannattaa säästää kopio hakemuksesta liitteineen ja dokumentti toimituksesta.

Muista laittaa hakemukseen myös omat yhteystietosi ja tiliyhteystietosi kansainvälisessä muodossa mahdollista korvausta varten: IBAN (International Bank Account Number) on kansainvälinen tilinumero ja BIC-koodi (Bank Identifier Code) on pankin yksilöivä tunniste. Maksuja ei voi lähettää ilman IBAN-tilinumeroa ja BIC-koodia.

Rikkoontuneen matkalaukun korvaushakemukseen vaadittavat dokumentit

Korvaushakemukseen tulee liittää seuraavat dokumentit:
1. lentokentällä täytetty vahinko- eli PIR-raportti
2. koneeseennousukortti (Boarding Pass)
3. matkalaukkutagi (Baggage tag - lähtöselvityksessä vahingoittuneeseen laukkuun kiinnitetty seurantatagi)
4. Deturin matkavahvistus/matkalippu
5. laukun ostokuitti tai laukkuliikkeen kirjallinen arvio vastaavan laukun ostohinnasta (tällöin myös vahingoittuneen laukun ostovuosi tarpeellinen tieto) 
tai korjausliikkeen arvio/kuitti laukun korjauskustannuksista.
6. Lisäksi hakemukseen tulee liittää valokuva vahingoittuneesta laukusta. 

Korvaus matkalaukun katoamisesta tai sen myöhästyneestä toimituksesta

Mikäli ns. myöhästynyt matkalaukku ei ole löytynyt ja toimitettu teille lomanne aikana, tulee korvaushakemus myöhästymisestä/katoamisesta toimittaa lentoyhtiön osoitteeseen
1. PIR-raportin, koneeseen nousukortin ja matkalaukkutagin sekä matkavahvistuksen kera.
2. Kadonneen laukun sisällöstä tulee lisäksi liittää hakemukseen yksityiskohtainen lista (vaatteiden merkki, kengän koko yms.)

Korvaushakemus tulee tehdä ulkomaisille yhtiöille englanniksi eikä lentoyhtiö korvaa tarvittavien dokumenttien hankinnasta mahdollisesti aiheutuneita kuluja.

Corendon

Korvaushakemus tulee lähettää lentoyhtiölle seitsemän (7) päivän sisällä vahinkoilmoituksen teosta sähköpostiosoitteeseen: customer@corendon-airlines.com (Corendon Airlines Customer Care Department), puh. +90 242 323 3400/1070. Lisätietoja  Corendonin verkkosivuilta.

Nouvelair

Korvaushakemus tulee lähettää lentoyhtiölle seitsemän (7) päivän sisällä vahinkoilmoituksen teosta sähköpostiosoitteeseen: reclamation.bagage @nouvelair.com.tn (postiosoite: NOUVELAIR – Luggage Services Zone Touristique, Dkhila 5065, Monastir, Tunisia).

Small Planet

Korvaushakemus tulee lähettää lentoyhtiölle seitsemän (7) päivän sisällä vahinkoilmoituksen teosta sähköpostiosoitteeseen: info@smallplanet.aero.

Norwegian

Korvaushakemus tulee lähettää lentoyhtiölle seitsemän (7) päivän sisällä vahinkoilmoituksen teosta. Vahinkoilmoitus tehdään yhtiön verkkosivuilla:

https://www.norwegian.com/fi/matkusta-kanssamme/matkatavarat/vaurioituneet-matkatavarat/   

Mikäli tarvitsette apua korvaushakemuksen tekemisessä ulkomaisille lentoyhtiöillemme, voitte ottaa yhteyttä sähköpostilla: laadunvalvonta@detur.fi